In dit artikel deel ik mijn persoonlijke top 4 SEO trends voor 2025 en tips over hoe je op deze trends kunt inspelen op jouw website!
1. First-hand experience
AI-generated content duikt steeds vaker op allerlei websites op, en verschillende marketeers proberen daarmee ook te ranken. We weten dat deze copy-paste AI-content niet per se slecht is, maar wel generiek. AI kan ook geen nieuwe inzichten geven, en dat is dus vaak niet waar mensen naar zoeken. Het is dus essentieel om je te onderscheiden met unieke en authentieke inhoud. Google hecht steeds meer waarde aan content die gebaseerd is op eigen ervaringen. Het is dan ook geen toeval dat zoekopdrachten met ‘reddit’ in de term groeien; mensen zijn op zoek naar eerlijke, eerstehands meningen en discussies.
Mijn tips:
- Schrijf over onderwerpen waar je echt verstand van hebt en deel persoonlijke inzichten.
- Moedig gebruikers aan om reacties en ervaringen te delen op je platform door bijvoorbeeld een Q&A-sectie in te bouwen.
2. AI en SGE
Mensen die op zoek zijn naar informatie vinden hun antwoorden steeds vaker via AI-tools zoals ChatGPT. Met de opkomst van Google’s Search Generative Experience (SGE) zal dit alleen maar toenemen. Als je met transactionele en commerciële zoekwoorden bezig bent, dan zal deze trend minder impact hebben, maar voor informatieve zoekwoorden is deze trend wel heel belangrijk. Hoeveel zoekvolume zal er in de toekomst nog overblijven voor jouw website voor deze zoekwoorden?
Hoewel een deel van het zoekverkeer via traditionele zoekmachines zeker zal afnemen, blijft er behoefte aan diepgaande en waardevolle inzichten die AI niet kan bieden:
- Bied unieke waarde: Creëer content die verder gaat dan standaardantwoorden en echte expertise laat zien.
- Optimaliseer voor AI: Zorg dat je content makkelijk te begrijpen is voor AI-modellen, bijvoorbeeld door het gebruik van gestructureerde data zodat jouw content misschien binnenkort via SGE te zien is.
3. Social media als concurrentie
Niet alleen AI-tools, maar ook social media platforms worden steeds vaker gebruikt als zoekmachines. Vooral onder jongeren is het gebruikelijk om bijvoorbeeld op TikTok of Instagram naar producten of diensten te zoeken.
Begrijp dat short-form video content relevant is en integreer social content op je website. Embed bijvoorbeeld Instagram-posts of TikTok-video’s om de gebruikerservaring te verrijken.
4. Topical authority
Een hoge topical authority hebben betekent dat jouw website wordt erkend als dé deskundige bron over een specifiek onderwerp. In plaats van losse artikelen bouw je een uitgebreid content op dat alle facetten van een thema diepgaand behandelt. Dit laat zowel zoekmachines als bezoekers zien dat je ervaring en expertise hebt op jouw vakgebied.
Trend 1 speelt hier ook een grote rol. In principe gaat het erom te laten zien dat je weet waarover je publiceert. Schrijf dus content uit eigen ervaring en laat bijvoorbeeld door schema markup weten wie de content schrijft en dat deze auteurs kennis hebben over deze onderwerpen.
Onze SEO-specialisten staan klaar om je te helpen bij het toepassen van deze tips en trends op jouw website. Vraag vandaag nog een gratis offerte aan.