Goede content wordt steeds belangrijker voor steeds meer mensen en bedrijven. ‘Content is king’ is al jaren bekend. Maar wat maakt content goed en onderscheidend? En hoe zorg je ervoor dat het vindbaar is?

Waardering van lezers wordt belangrijker voor Google

Vaak hoor je dat teksten minimaal 400 of zelfs 1000 woorden moeten bevatten om goed te scoren in zoekmachines. Maar hoe zit het met de lezer? Google wordt steeds slimmer en heeft niet per se lange teksten nodig om een onderwerp te begrijpen. Daarbij is het gebruik van zoekwoorden niet meer zoals vroeger: 10 keer een zoekwoord in een tekst van 500 woorden is overbodig en werkt zelfs averechts.

Houd je focus op waardevolle informatie. Wat wil jouw lezer écht weten? Als 1000 woorden nodig zijn om je punt goed over te brengen, schrijf dan die 1000 woorden. Zorg ervoor dat je content zich richt op één hoofdonderwerp, met enkele relevante focuswoorden. Heb je hulp nodig met SEO-optimalisatie? Schakel dan onze SEO-specialisten in.

Voor een interessante visie over de lengte van een blogpost kun je deze video van Rand Fishkin bekijken.

Google analyseert gebruikersgedrag steeds beter. Zorg er daarom voor dat je lezers jouw content waarderen en blijven lezen. Een lange tekst is prima, zolang deze overzichtelijk en boeiend blijft. Gebruik koppen, afbeeldingen en video’s om je inhoud visueel aantrekkelijk te maken. Lees je tekst hardop: klinkt het goed of struikel je over de woorden?

Voeg foto’s en video’s toe

Video’s worden steeds belangrijker, en YouTube is na Google de grootste zoekmachine. Als je een boodschap wilt delen, is een eenvoudige video op YouTube vaak al effectief. Zorg ervoor dat de video-inhoud relevant is en de bestandsnamen en alt-teksten geoptimaliseerd zijn. Goede video’s worden ook prominent weergegeven in de zoekresultaten van Google en versterken de impact van je tekst.

Heb je een video? Gebruik deze ter ondersteuning van je tekst. Dit verhoogt de engagement van je publiek en draagt bij aan de kwaliteit van je content.

Controleer en optimaliseer je content

Heb je je artikel gedeeld op sociale media? Check de statistieken in Google Analytics. Zijn de cijfers positief, maar blijft de vindbaarheid achter? Controleer dan of je website technisch goed is ingericht. De basis van je website functioneert als de motor van je SEO.

Als deze motor niet optimaal presteert, is het verstandig om een SEO-specialist in te schakelen. Een SEO-specialist kan de technische aspecten van je website verbeteren, zodat jouw content beter scoort.

Goede content is meer dan alleen woorden op een pagina. Het draait om waarde bieden aan de lezer, gecombineerd met een solide technische basis. Zorg dat je content gericht is op zowel je publiek als zoekmachines voor het beste resultaat.